چند سالی است بلک فرایدی نیز در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی و حضوری ایران نیز برگزار می شود و افراد در ایران نیز میتوانند محصولات و خدمات مختلفی که نیاز دارند را با قیمت مناسبتری خریداری کنند. در این بین مجموعه هایی که در زمینه فروش بلیط هواپیما و حتی تورهای گردشگری فعالیت میکنند نیز با در نظر گرفتن شرایط خرید بلیط هواپیما و یا خرید تور گردشگری برای مشتریان خود شرایط سفر ایده آل تری را برای آنها به ارمغان می آورند. در ادامه به بررسی تاریخچه و هدف برگزاری بلک فرایدی در جهان و ایران خواهیم پرداخت از این رو پیشنهاد میکنیم که تا انتها با الی گشت همراه شوید.

کد تخفیف 15% بلک فرایدی برای خرید محصولات پاندورا : PBLFr برای خرید و مشاهده لیست محصولات اینجا کلیک کنید

تاریخچه بلک فرایدی یا جمعه سیاه

در رابطه با تاریخچه بلک فرایدی یا جمعه سیاه باید گفت، سال ۱۹۵۲ بود که فردای روز شکرگزاری در ایالات متحده به عنوان آغاز فصل خرید کریسمس در نظر گرفته شد. در سال ۱۹۸۰ بود که نام بلک فرایدی برای یک روز خاص در نظر گرفته شد. ۲۴ سپتامبر ۱۸۶۹ بود که دو دلال به نام های جی گولد و جیمز فیسک توانستند با خرید و فروش عمده خود دخالت اعظمی در قیمت طلا انجام دهند، همین کار سبب سقوط بازار سهام و کاهش قیمت ها تا ۲۰ درصد شد. نوسانات موجود در بازار طلا باعث شد تا بسیاری از کالاها تا ۵۰ درصد نیز کاهش قیمت را تجربه کنند. سود کلانی به جیب جی گولد و جیمز فیسک رفت اما ضرر و زیان هنگفتی مشمول خرده فروشان و فروشگاه دارها شد به حدی که روزی که بیشترین کاهش قیمت ها در آن تجربه شد جمعه سیاه گفتند.

در حال حاضر جمعه سیاه سوای تاریخچه آن یک روز هیجان انگیز است که مردم میتوانند بیشترین کالاهای مورد نظر خود را با کمترین قیمت خریداری کنند، از این روست که بسیاری از افراد حاضرند برای خرید محصولات مورد علاقه خود چندین ساعت را در پشت درب های بسته فروشگاه ها در روزهای سرد سال منتظر باشند.

بسیاری از فروشگاه ها در روز بلک فرایدی ساعت ها قبل از ساعت رسمی شروع فعالیتشان در روزهای عادی درب مغازه های خود را به روی خریداران باز میکنند تا بتوانند با ورود به مغازه در اولین ساعات روز کلیه محصولات مورد نیاز خود را با قیمتی باور نکردنی خریداری کنند.

کد تخفیف 15% بلک فرایدی برای خرید محصولات پاندورا : PBLFr برای خرید و مشاهده لیست محصولات اینجا کلیک کنید

برده های ارزان تر در روز بلک فرایدی

درباره برده های ارزان تر در روز بلک فرایدی چیزی می دانید؟  تاریخچه دیگری از بلک فرایدی در دسترس است که نشان میدهد ملاکان و زمین داران در تاریخ برده داری اروپا در روز بعد از شکرگزاری میتوانستند برده های مورد نیاز خود را به قیمت ارزان تری از فروشندگان برده خریداری کنند از این رو باتوجه به غیر انسانی بودن این جریان به آن روز سیاه نیز گفته می شد. دلیل دیگری نیز برای نام گذاری این روز متصور است و آن سیاه پوست بودن حداکثر برده ها هستند. این در حالی است که بسیاری از تاریخ نگاران وجود چنین تاریخچه ای برای روز بلک فرایدی را جعلی میدانند.

کد تخفیف 15% بلک فرایدی برای خرید محصولات پاندورا : PBLFr برای خرید و مشاهده لیست محصولات اینجا کلیک کنید

جمعه سیاه، روز سود آوری برای فروشگاه های زیان ده

در اسناد حسابداری ضرر و زیان را با رنگ قرمز و سود را با رنگ سیاه نشان میدهند. در طول سال بسیاری از فروشگاه ها به دلیل هزینه های بالا و فروش کمی که دارند ضرر ده خواهند بود، بلک فرایدی این فرصت را برای این دسته از فروشگاه ها فراهم می آورد تا با کاهش قیمت محصولات خود، از راه فروش حداکثری محصولات بتوانند ضرر خود را جبران و به سود دهی برسند.

بلک فرایدی، از یک رویداد مذهبی تا تجاری

بسیاری از افراد به دلیل برگزاری بلک فرایدی در فردای روز شکر گذاری که یک روز مذهبی و مسیحی به شمار می رود آنرا یک رویداد مذهبی میدانند، این در حالی است که سالهاست این روز از یک روز با ماهیت مذهبی به یک روز با ماهیت تجاری تبدیل شده است و کمتر کسی به جنبه مذهبی این روز توجه می کند. در ادامه کشورهایی را معرفی میکنیم که روز بلک فرایدی در آنها مشهور است و ممکن است حتی از بعد مذهبی به این روز نگاه نکنند.

کد تخفیف 15% بلک فرایدی برای خرید محصولات پاندورا : PBLFr برای خرید و مشاهده لیست محصولات اینجا کلیک کنید

بزرگ ترین حراج سال

تاریخچه بلک فرایدی هرچه که باشد کمترین اهمیتی برای خریداران ندارد و تنها یک موضوع دارای اهمیت است، بزرگترین حراج سال خرید با کمترین قیمت ممکن! روز بلک فرایدی در آمریکا شروع شد و اکنون شاهد بهره گیری از آن در بسیاری از کشورهای جهان تحت اسم های مختلف هستیم.

در سالهای گذشته بسیاری از فروشگاه ها که ساعت ۸ صبح را برای باز کردن فروشگاهشان در نظر گرفته بودند در روز بلک فرایدی ساعت ۴ و ۵ صبح درب فروشگاه هایشان را برای خریداران باز کرده اند. در برخی از نقاط جهان نیز شاهد آن بوده ایم که تعدادی از فروشگاه ها با عبور ساعت از ۱۲ نیمه شب درب های فروشگاه خود را برای خرید روز بلک فرایدی به روی خریداران باز کرده اند.

رومانی

شرق اروپا یکی از مناطقی است که روز بلک فرایدی در آن بسیار محبوب است. از سال ۲۰۱۱ در کشور رومانی بلک فرایدی برگزار شده و تا کنون نیز ادامه داشته است. طبق بررسی های صورت گرفته از ۲۰ میلیون نفری که در رومانی زندگی میکنند ۱۱ میلیون از بلک فرایدی اطلاعات کاملی دارند و ۶.۷ میلیون نفر از این افراد نیز آمادگی کاملی در خصوص خرید در این روز دارند.

کانادا

در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ بود که در پی افزایش ارزش دلار کانادا در برابر دلار آمریکا، فروشگاه های این کشور نیز مجاب به برگزاری بلک فرایدی شدند. همین موضوع باعث شد که بسیاری از کانادایی ها دیگر برای خرید از کانادا به آمریکا سفر نکرده و خریدهایشان را در کشور خودشان انجام دادند.

انگلیس

در انگلیس بسیاری از فروشگاه های اینترنتی مطرح مانند آمازون در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفتند تا جمعه سیاه را از حالت حضوری به دیجیتال بیاورند و نام آنرا حراج بزرگ سال گذاشتند.

اعتراضات به بلک فرایدی و مصرف گرایی

برخی از افراد بلک فرایدی را نشانه بزرگی برای مصرف گرایی میدانند و در برابر برگزاری چنین روزی اعتراض خود را اعلام کردند و در صدد ترویج روز بدون خرید در برابر بلک فرایدی هستند. آنها فردای روز شکر گزاری را با عنوان روز بدون خرید نام گذاری کردند و در این روز هیچ خریدی انجام نمیدهند. برنامه ای که اعضای جنبش روز بدون خرید ارائه میدهند آن است که بجای منتظر ماندن چندین ساعته در صف های خرید بلک فرایدی، افراد در خانه هایشان استراحت کنند و کتاب بخوانند.